Wat je absoluut niet moet doen als je het kerstpakket samenstelt dit jaar

Voor Nederlanders is het kerstpakket elk jaar weer erg belangrijk. Er is geen ander land dat zoveel waarde hecht aan een cadeautje en de blijk van waardering die daarbij hoort. Personeel is dan ook bijzonder kritisch op wat ze krijgen. Vaker wel dan niet valt het kerstpakket verkeerd en bereik je er het averechtse mee. Wil je dit jaar een pakket samenstellen waarmee je waardering uitspreekt, waarmee je je personeel motiveert en waar ze nog lang over na zullen praten? Dan vind je hier de vier dingen die je dan absoluut niet moet doen.

Een kerstpakket dat niemand wil

De eerste vereiste van een goed kerstpakket is dat het iets moet zijn dat je personeel graag wil hebben. Misschien denk je dat je dan moet raden, maar niets is minder waar. Het is helemaal niet vreemd om een enquête op te stellen en te vragen wat je personeel wil hebben dit jaar. Houd het kort en vraag bijvoorbeeld ook wat ze wel en niet waardeerden aan het laatste pakket. Maak het jezelf gemakkelijker en stel de vraag. Zo vind je een cadeau dat je personeel wil hebben en voorkom je een situatie waarin je verkeerd gokt.

Een pakket dat geen boodschap heeft

De grootste fout die je kunt maken als je het kerstpakket samenstelt dit jaar is dat je kiest voor een cadeau dat niets betekent. Een flesje wijn is daar een goed voorbeeld van, of een cadeaubon. Deze presentjes spreken niets uit, behalve het feit dat jij het niet nodig vond om aandacht te besteden aan het kerstpakket dit jaar. Daar komt geen waardering uit voort, want je hebt je best niet gedaan. Probeer dus altijd een pakket uit te kiezen met een boodschap. Daaraan ziet je personeel dat je je best hebt gedaan en aan heb hebt gedacht.

Een pakket zonder thema geven

Een uitstekende manier om waardering uit te spreken met je kerstpakket is door voor een thema te kiezen. Dit is dan uiteraard een thema dat relevant is voor iets dat jullie samen hebben bereikt. Is er dit jaar veel aandacht besteed aan duurzaamheid en milieuvriendelijkheid op de werkvloer, dan laat je met een ecologisch pakket duidelijk zien dat je deze inspanningen waardeert. Misschien zijn jullie van een regionale- naar een landelijke dienstverlening gegaan. Dan kies je voor een kerstpakket met een Nederlands thema. Heeft je personeel dit jaar veel overgewerkt om bepaalde doelstellingen te halen die onmogelijk leken? Geef ze dan een wellness pakket cadeau of een paar extra vrije dagen het komende jaar.

Kerstpakket Webshop – Nr.1 Kerstpakketten webwinkel!

Verwachten dat prijs motiverend is

Je personeel zal veel minder gemotiveerd worden door de prijs van het cadeau, dan door de boodschap. Dit zal je al merken aan de antwoorden die je krijgt bij je enquête. Het is dus erg goed mogelijk om binnen budget te blijven en een kerstpakket te kiezen waar dit jaar iedereen lovend over is. Vermijd de bovenstaande vier valkuilen en je slaat de spijker op de kop.

Bericht auteur: admin