Wat zijn chatbots?

Je bent net een nieuw bedrijf opgestart. Je wilt een kledingwinkel beginnen. Je bent je ervan bewust dat je klanten sommige onderwerpen op jouw website niet zullen begrijpen of dat ze vragen zullen hebben. Je kan echter niet op iedere vraag een antwoord geven op een pagina. Misschien kan Content bureau Crossphase je de oplossing bieden in de vorm van een chatbot…

Chatbot

Een chatbot is eigenlijk de vervanger van iemand die je vragen beantwoord in bijvoorbeeld een winkel. Stel je bent op zoek naar hetzelfde model in een andere maat of hebt een vraag over de stof. Als je fysiek in de winkel aanwezig bent kan je dat aan een medewerker vragen. Echter als je ervoor kiest om online kleding te shoppen kan je niet zo makkelijk aan de medewerker van het bedrijf je vraag stellen. Tegenwoordig bestaat er een soort van vervanger voor de medewerker die sneller reageert dan het mailen van je vraag. Deze vervanger heet de chatbot. Een chatbot is erop gericht om je zo snel en goed mogelijk een antwoord te geven op je vragen omtrent de website, het bedrijf, de producten etc.

Let ook op de server waarop je website draait, deze hosting heeft invloed op de kwaliteit van de chatbot. Vraag een IT bedrijf voor hulp bij het opzetten van je netwerk.

Soorten chatbots

Je kan een aantal chatbots tegenkomen op een website. Je kan de rule-based, de natural language processing maar ook de hybrid chatbot tegenkomen. De rule-based chatbot is een chatbot met vaste regels en patronen. Deze chatbot heeft eigenlijk een verzameling van een hoop scenario’s, vragen en antwoorden opgeslagen in het programma. Zodra iemand met een vraag naar de chatbot toekomt zal de chatbot proberen de vraag te matchen aan de voor hem bekende vragen en regels om zo een bijpassend antwoord te vinden. Als er een vraag gesteld wordt die de chatbot nergens aan kan koppelen zal er een standaard reactie afgegeven worden waarin de klant meestal doorverwezen zal worden naar een echte medewerker via bijvoorbeeld de mail. De tweede soort chatbot die je tegen kan komen is de natural language processing chatbot. Deze chatbots zijn eigenlijk chatbots die leren van de zinnen die ze ontvangen van klanten. Als de chatbot de gestelde vraag niet kan terugvinden in zijn geheugen zal hij de vraag opslaan in zijn geheugen. De chatbot leert de nieuwe formulering van bijvoorbeeld een vraag en zal de volgende keer wel antwoord kunnen geven op de vraag. Het verschil tussen de rule-based en de natural language processing chatbot kan je merken aan de stijl van de zinnen. Natural language processing chatbots typen veel menselijker dan rule-based chatbots. De natural language processing chat Tot slot kan je ook een hybride chatbot tegenkomen. Een hybride chatbot is eigenlijk een mengsel van zowel de rule-based als de natural language processing chatbot. Deze chatbots hebben dus vaste regels en zinnen, maar kunnen ook nieuwe zinnen toevoegen aan hun geheugen.

In het kort

Chatbots zijn eigenlijk vervangers van werknemers waar je online als klant je vragen bij kwijt kan. Afhankelijk van de soort chatbot krijg je soms wel een antwoord en soms helaas niet. Er zijn drie soorten chatbots waaronder de rule-based, de natural language processing en de hybrid chatbot.

Bericht auteur: admin