De voordelen van eiwitshakes

Wie erg let op zijn gezondheid, zal veel te maken hebben met eiwitten of ook wel proteïne genoemd. Deze voedingsstof is erg belangrijk voor met name het opbouwen van spiermassa, maar ook voor wie wil afvallen, een strakker lichaam wil hebben of wie gewoon een gezondere levensstijl wil volgen zijn eiwitten essentieel. Je ziet daarom ook vaak sporters een eiwitshake nemen om hun proteïnegehalte op peil te houden. Maar waarom zou je dat doen? Waarom zijn eiwitten zo belangrijk en waarom zou je daarom een shake ervan nuttigen? Om antwoord op deze vragen te krijgen staan in deze blog de voordelen van eiwitten en eiwitshakes, zodat je niet alleen weet dat ze goed voor je zijn maar ook waarom.

Beter spieren kweken

Vooral krachttrainers zal je vaak met een flesje eiwitshake zien zitten. Dit is ook niet zo gek, want eiwitten zijn onmisbaar bij het opbouwen van spiermassa. Proteïne wordt omgezet in spiermassa, waardoor je sneller en beter grotere spieren kunt kweken. Bovendien zorgen eiwitten ervoor dat voedingsstoffen niet verloren gaan in vetten, waardoor je een strakker lichaam krijgt en sneller afvalt. Door het drinken van een eiwitshake kun je niet alleen beter deze proteïne-inname reguleren, je zorgt er ook voor dat je niet teveel andere voedingsstoffen binnenkrijgt die de opbouw van je spieren kunnen afremmen.

Beter voor herstel

Eiwitten zijn niet alleen goed als je je spieren wil opbouwen, maar ook als deze hersteld moeten worden. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer je een blessure hebt opgelopen en sneller wil herstellen. De eiwitten werken als een pleister op de wond, waardoor spierherstel wordt versneld. Door een eiwitshake te drinken versterk je dit proces en kun je goed regelen hoeveel proteïne je nodig hebt om zo snel mogelijk van je blessure hersteld te zijn.

Hulp bij een tekort

In de meeste gevallen krijgen we eiwitten binnen vanuit onze voeding. Zo zitten eiwitten in vlees, vis, zuivel en (logisch) ei, maar ook in peulvruchten en noten. Toch kan het gebeuren dat je te weinig proteïne binnenkrijgt. Door proteïneshakes te nemen, kun je de hoeveelheid eiwitten die je tekort komt eenvoudig aanvullen. Vooral wanneer je weet hoeveel proteïne je steeds mist, kun je hier je dieet goed op aanpassen.

Eiwitten zijn de bouwstenen van je spieren en een belangrijke voedingsstof voor de rest van je lichaam. Het is dus belangrijk dat je, zelfs als je niet intensief sport, voldoende eiwitten binnenkrijgt. Een beste eiwitshake per dag kan er al snel voor zorgen dat je de juiste hoeveelheid proteïne binnenkrijgt, waardoor je zonder er veel voor te hoeven doen toch op een gezonde manier leeft en beweegt.

Bericht auteur: admin